In 5 stappen veilig werken aan elektrische voertuigen [HV en HEV]

Veilig werken aan elektrische voertuigen is steeds relevanter. Kijk maar eens op de weg. Steeds vaker kom je zo’n EV en HEV tegen. Wat is nou eigenlijk het verschil en hoe werk je veilig aan een elektrisch voertuig? Dat leggen wij in dit artikel uit.

Reviews

4.9/5 (Meer dan 200 reviews)

Veilig werken met elektrische auto's

Veilig werken aan EV’s en HEV’s: Het verschil en belangrijke stappen

Een van de zaken die je tijdens NEN 9140 leert is veilig werken aan elektrische voertuigen. Wij hebben een artikel dat dieper ingaat wanneer NEN 9140 verplicht is voor je medewerkers of voor je bedrijf. ’t WEB biedt een tal van nen opleidingen en trainingen aan omtrent NEN.

Verschil tussen EV en HEV

EV staat voor ‘electric vehicle’. Dit is Engels voor ‘elektrisch voertuig’. HV staat voor ‘hybrid vehicle’ wat ‘hybride’ betekend. Het verschil tussen de EV en HEV is dat de EV volledig elektrisch is en de HEV niet. De verschillende EV’s worden hier met meer diepgang uitgelegd.

Hoe werk je veilig aan een elektrisch voertuig

Wij hebben een stappenplan opgesteld voor veilig werken aan een elektrische voertuig. Aan de hand van deze 5 stappen ben je ervan verzekerd dat je veilig aan een EV en een HEV kan werken.

Stap 1: haal de spanning weg

Het is belangrijk dat er geen spanning meer op de auto staat. Dit doe je door het elektrische systeem normaal uit te schakelen, zodat er buiten de batterij om geen spanning meer op staat. Zorg ervoor dat je de sleutel van de auto veilig opbergt.

Stap 2: koppel de accu los

Haal de 12 volt accu los van het voertuig. Op deze manier voorkom je dat je hoge voltages in je circuit krijgt – waar je niet op zit te wachten.

Stap 3: zet de schakelaar uit

De derde stap is om de schakelaar uit te zetten. In sommige gevallen moet de schakelaar zelfs uit de auto worden verwijderd. Dit is de ‘HV Service Schakelaar’.

Stap 4: even wachten (±15 minuten)

Nu is het belangrijk dat je even wacht. Als je bekend bent met elektrotechniek weet je dat er altijd wat spanning blijft staan op de condensatoren. Bij kleinere schakelingen worden deze vaak snel leeg getrokken door een LED-lampje of wanneer je de schakeling aan zet zonder stroombron, zoals je bij een computer kan doen. Dit werkt net even anders bij een EV.

Stap 5: voer een laatste controle uit

Meten is weten. Controleer of er écht geen spanning meer staat op het stroomcircuit. Dit is ook wel bekend als de 0-volt check. Zo ben je er zeker van dat je veilig aan de auto kan werken. Werk altijd met gecertificeerd NEN 9140 gereedschap dat geschikt is voor het type spanning van het voertuig.

Samen kijken we naar de beste oplossing voor jouw organisatie

Mocht je toch liever mailen of direct contact met ons opnemen, dan kan dat natuurlijk ook.